Hej,
Såhär har jag nu gjort i vår stuga med 12voltsystem för att få rinnande vatten med egen brunn.
Brunn ca 8m djup, total längd från batteribank och paneler till pump är ganska exakt 25m.
Det här behövdes:
1st 12v pump (tror den kallas djupbrunnspump) med inbyggd MPPT, över/underspänningsskydd, torrkörningskydd, överhettningsskydd, pumpen är på 246W och drar alltså ca 20A.
1st 50m EKKJ-kabel från Jula.
50m 25mm PEM-slang samt plast-pemkopplingar, backventil, kökskran, avtappning, kopplingar etc. också från Jula.
1 st tryckbrytare för 220/400V, också från Jula.
Wire samt wirelås att hänga pumpen i.
Var fundersam på tryckbrytaren, men då jag skruvade isär en upptäckte jag att de är helt mekaniska, spänningen man skickar genom dem spelar alltså ingen som helst roll då de bara är beroende av vattentryck.
Köpte en tryckbrytare för 220/400 volt för att få plats med de relativt grova kablarna och då finns det alltså plats för trefas vilket var perfekt och väldigt enkelt att koppla in. Skarvade ihop jordkabeln med startkablar att få lite smidighet att koppla in allt i batteribanken och via säkring på 50A.
Justerade in tryckbrytaren så den stänger vid ca 3 bar vilket är lite mindre än pumpen klarar.
Det fungerar precis som jag hoppades dvs. det fungerar!
Passade på att fixa ett gäng avtappningskranar i trädgården för vattenslangar, utedusch och andra livsnödvändigheter
Kvar att göra är en statuslampa för pumpen utifall tryckbrytaren fallerar och en liten hydrofortank för att jämna ut trycket så tryckfallet inte blir så stort när kranen öppnas och pumpen startar.
Total kostnad blev ca 8500:- inklusive allt och det som var jobbigast var att få fast kranen i köket:)
/håkan