hejhej.. har en stuga ute på en halvö utan el så håller på och bygga mig en solcells"anläggning" =) det som kommer/har satts upp är 3 st 250W 24V solceller, laddningsregulator, inverter 24V-230V med 3000W nominell och 7000 i peak ren sinus såklart och sen 4 st 250 Ah batterier som serie/paralellkopplas till 24V 500 Ah.
här ser ni stugan =)
vinterstuga2016 by tobbe levin barkman, on Flickr
så när man ändå är igång och sliter och ska sätta upp allt så kan man ju leka lite med sakerna man sätter upp tänkte jag =) så byggde en egen "Solcellscentral" med texten Håensjö Kraftbolag haha, så när anläggningen är klar kan jag och kompisarna hålla "Bolagsstämma" och dra nån pysare och wiskey som riktiga bolagspampar och kolla på mätaren när strömen trillar in hur som helst inehåller den laddningsregulatorn och invertern samt plintar för att koppla ihop de hela innnan de matas vidare till en vanlig normcentral..
DSC_0121 by tobbe levin barkman, on Flickr
och här har den kommit upp i stugan =) i den vita kanalen går plus och minus kabeln (i egna Vp-rör ner för säkerhetsskull) ner i en låda där batterierna ska stå. plussen går först till en 150 A säkring sen till batteriet.. i lådan kommer även jordkabeln in som sen kopplas till minusen i centralen.. jag slog ner 3 st 1m kopparrör och drog jordkabel emellan dom och sen in så jorden i stugan bör ju vara bra iallafall =)
DSC_0148 by tobbe levin barkman, on Flickr
för solcellerna har jag monterat en massa vinklingsbara fästen på taket så jag ska kunna ha dom ståendes på vintern för att fånga den lilla sol som tittar upp över horisonten och även slippa få snö på dom.. sen på sommaren bara fälla ner dom för att få en bättre vinkel mot sommarsolen =) ni ser även en gammal solcell som ska kastas bort den den bröti ihop =) de va förra ägaren som satt upp den =) nu blire lite värre grejer
DSC_0156 by tobbe levin barkman, on Flickr