Väckarklockan har varit klar en tid och jag har haft tid för utvärdering. Här kommer de sista byggmomenten:
Dags för första test efter att jag plockade ner elektroniken från kopplingsdäcket. Jag är alltid nervös första gången strömmen kopplas på efter lödning. Den funkade inte direkt men till slut fick jag igång den. Härligt. En enkrona ligger som storleksjämförelse:
- DSC00035_small.JPG (135.24 KB) Visad 11184 gånger
Nu måste den kapslas in. Min favorit är limpistol och cykelslang!
- DSC00036small.JPG (136.69 KB) Visad 11152 gånger
- DSC00037small.JPG (141.83 KB) Visad 11174 gånger
Först rikligt med smältlim för att skydda komponenterna. Sen på med en bit cykelslang som jag klippte till för att passa. Limma ihop ändarna sen var den klar:
- DSC00170small.JPG (163.68 KB) Visad 11353 gånger
Så hur funkar den?
Syftet med bygget var att fylla mitt enorma behov av ljusväckarklocka. Jag använder det varje dag och vill inte vara utan. Min ordinarie är för stor för att ta med sig när man inte är hemma, därför byggde jag den här. Jag passade samtidigt på att testa blå ljusdioder eftersom jag hört att det skall vara extra bra för att bli pigg.
Jag kopplar in den i väggen på kvällen och åtta timar senare börjar den dimma upp. Skall man upp någon särskild tid får man ju tima och vara på sin vakt men eftersom jag bara använder den när jag är ledig är det inget problem.
Jag vaknar helt klart av ljuset och jag upplever det som att jag är piggare än med en vanlig väckarklocka. Sover jag så länge som 8 timmar och har något roligt att gå upp till känner jag mig helt utvilad.En annan fördel är att ögonen redan vant sig vid ljus, så när man tänder i rummet blir man inte bländad.
Däremot märker jag ingen skillnad med de blå dioderna jämfört med min vanliga klocka som har en 100 W halogen. Kanske beror på att den lyser betydligt starkare. Vem vet.