Hej,
Jag vill gärna ha lite tyckande kring en idé jag har. Jag behöver installera sjövatten på tomten och vill gärna ha en underhållsfri och miljövänlig lösning på det.
Jag har en sjötomt som ligger högt. Trädgården är väl 10-15 meter över sjön, och det är ganska brant lutning ner till stranden, säg 30 grader. Jag vill ha upp vatten från sjön som ska kunna användas till trädgårdslandet och i bästa fall även för att vattna gräsmattorna med vattenspridare. Kan inte säga riktigt hur mycket vatten vi gör av med, det beror helt på hur torr sommaren blir.
Idén går ut på att installera solpaneler nere vid sjön (4x90W) och använda dessa för att direkt (=utan batterier) driva en pump på 24V. Solen komer att belysa panelerna under några timmar på eftermiddagen och kvällen. Pumpen bör väl vara av djupbrunnsmodell eftersom den ska lyfta vattnet så pass högt. (Kan väl börja med att flika in en fråga här: antar att jag behöver ett relä för att se till att den inte går på förrän spänningen (?) är tillräckligt hög för att dra igång pumpen?)
Vattnet pumpas upp till trädgården, cirka 30 meter med 30 graders lutning, och fyller där en 1000-literstank av den här typen: http://www.blocket.se/kronoberg/1000_60 ... 843129.htm
I tanken finns ett vattenrelä som slår av strömmen till pumpen när tanken är full. Sedan tar jag vatten från tanken. (Fråga: Trycket vid uttaget från tanken bör vara tillräckligt för att lyfta vattnet några meter och gärna driva en vattenspridare. Finns det någon mattebegåvning som har en åsikt där? Eller kanske någon som har använt en sådan tank?)
Vid nödfall finns möjlighet att koppla pumpen till 220V via en inverter.
Stort tack för alla bra svar som jag vet att jag kommer få!
/Martin