av Per 24 10 feb 2017 01:12
Jag har kollat runt på WWW och tycker mig läsa om många teoretiska tips om hur det går att bygga en billig solföljare,men det finns inte så många praktiska enkla tips !
Första delen i min solföljare va ju från vänster till höger,eller är det tvärtom ?det ser lovande ut,,givaren är en sån där billig solträdgårdsbelysning,klippte bort dioden,, detta gav ström till relä vid ljus från ficklampa , B 197 Kemo som då startar pepparkvarn,köpt på netto15 kr, vidare till remdrivning från hushålsassistent från Soprumet,
Nu är det upp och ner,.. först tänkte jag det räcker med något, ovalt som påverkar panelen över dagen,men sen såg jag en fläkt i soprumet. men den va inte osiolerande,altså fram å tillbacka,,men en sån hadde jag i förådet
samlare som jag är,., ,nu ser även denna funktion möjlig ut,,drivning blir en discokulamotor, den har en bra utväxling köpt på rea 50 kr.annars har jag en pepparkvarn till
det svåraste blir troligen att få det elektroniska att fungera
Jag har beställt 5 nya relä
Ett tips för den som vill sätta ihop nåt mekaniskt är uttjänta dammsugare, i motorn finns det en axel och kullager,, dessa lager funkar på M8 gängstång,kanske en bit tejp,, och yterdiametern brukar stämma bra med 22 mm,,såna borr finns att köpa,,och med en pellar borrmaskin så går det ordna lagerhållare i valfritt trämatrial
exprimentera vidare !