Har experimenterat lite med mina leksaker!
Laddningsregulatorn har ändrats med tre st likriktare. Anledningen var att regulatorn bromsade ner vindgeneratorn och Tristar-regulatorn hann aldrig dumpa överskottet till el-patronen.
Nu fungerar det som de skall. El-patronen kommer att flyttas upp i ackumulatortanken för mer realistiskt funktion.
”Svarta lådan” fungerar som den skall, men problemet uppstod när växelriktaren hade för lite ström på 24v-sidan och var belastad på 230v-sidan, då stängde den av sig i samma ögonblick. Startade den igen och slog till reläet och den stängde av sig med detsamma.
Växelriktaren orkade slå till reläet men inte mina pumpar. Resultatet blev att säkringar löste ut på grund att reläet slog som en galning. Hoppas att ni förstår vad jag menar…
Detta är nu åtgärdat. Köpte ett spänningsrelä som styr till och frånslagningen av växelriktaren. (Istället för knappen på fram sidan.) Spänningsrelät slår ifrån vid 22V och slår till 24-25V.
Den egna elen används till att driva cirkulationspumpar till värmesystemet, solfångare och köksfläkten. Om strömmen inte räcker har jag två hål i väggen…
Just nu är jag mer än nöjd, nja… det blåser ju ingenting!