Hej,
Som en fortsättning/vidare utveckling på min tidigare tråd i annan forumdel,http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=2678 (som jag avser att fortsätta på så snart jag har mer data kring laddningen.)
Detta är sannolikt inte nödvändigt, och jag har nog inget egentligt behov av kapaciteten.. men det är ju kul.. så därför tänkte jag genomföra det
Setup:
Tracer 20A regulator
300W (ev. begränsat till 260W av regulatorn)
ca 40st 17Ah AGM batterier.
Jag funderar på själva parallellkopplandet,
De flesta verkar bygla plus resp. minus med hjälp av stabila kablar och sen vidare till säkring och förbrukarsidan/regulatorn.
Men jag har en tanke att det vore lämpligare/smidigare att använda sig av en "busbar"/terminalplint
Detta för att ev. kunna använda sig av klenare kablar mellan batterierna & terminalplint.
Och dundra på en mer rejäl kabel från terminalplint till förbrukarsidan.
Min motivering till det är att det inte kommer att plockas ut några stora laster ur banken hastigt (säkra av lagom för att skydda kablage?), utan mindre laster över längre tid.
Det vore väldans trevligt att slippa brottas med 80st+ kablar i grövre dimension.
Säg att man plockar ut 15-20A ur batteribanken vid givet tillfälle, och lasten fördelas över 40st batterier, så bör det bli ganska bekvämt för resp. batteris kabelpar?
Och det bör fungera lika-samma med laddning som med uttag?
Om ja, någon som har en bra rekommendation på terminalskenor/plint/busbars till icke-skrämmande priser?
Eller är jag helt snett på det?
Exempel man har googlat fram:
Tacksam för input!