Vill bara instämma i Bittämjarens resonemang. Hade nog också velat säkra av varje batteri.
Den här metoden använder Tesla i sina batteripaket
https://youtu.be/raBWFsPlx7w?t=420
Bittämjaren skrev:Använd blanktråd som kabelsäkring.
Plasten runt kabeln kan börja brinna vid en kortslutning och sedan sedan droppa ned och fortsätta i din trähylla.
Tänk på brandtåligheten i det du gör.
Bittämjaren skrev:Nu har det hänt något hemma hos mig, som av en händelse just nu angående parallellkopplade batterier.
I källaren började det kännas en konstig doft, typ avlopp när vattenlåsen har torkat, hela dagen kändes det
Min pellets brännare stannade omotiverat tyckte jag och kollade batterispänningen ... 23,9 V, och solen har lyst dåligt i flera veckor nu, dags att aktivera laddaren, och spänningen ökade något, mindre än väntat. All dekorationsbelysning stänges av,... bara lite bättre igen, vad är det som pågår ? Jag letade reda på en laddare till något redskap och kopplade in,... bara lite bättre just då men spänningen sjönk ändå sakta och var nere på 23,0V,.. vad är det som drar ström så jag kopplade ur några olika säkringar men det hjälpte inte, är det något med batterierna ? och kände på dem med handen och på ett batteri brände jag mig, snabbt kopplade bort en polsko på batteriet och nu gjorde batterspänningen ett ordentligt hopp uppåt.
Båda 12V batterierna i seriekopplingen var över 65 - 70 gr C och fick tydligen ström från de andra batterierna .
Jag ska undersöka vad som har hänt och det var de äldsta batterierna i batteribanken.
Den klenare säkringskabeln mellan batterierna var inte tillräckligt klen för att bryta kretsen.
Vad kusligt att det samtidigt händer just en sådan sak hemma hos mig som vi har diskuterat att undvika här i tråden.
Tänk om jag inte hade tittat på voltmätaren sista gången jag var i källaren c:a kl 23:00 innan jag skulle sova.
Ett långsamt smygande batterifel som gör att säkringar inte löser ut
Det här ger en annan (otäck) dimension med att parallellkoppla batterier.
Ankfoot skrev:Har klurat lite ytterligare på upplägget.. och velar lite..
Tror mig ha insett att det inte är lämpligt av utrymmesskäl att ha batterierna på en golvstående hylla likt den jag tidigare visat.
Sjöboden är helt enkelt för liten, det skulle stjäla för mkt golvyta.
Däremot så finns det en del plats ovan takstolarna, på en plywood-skiva, som jag förstärkt med lite extra reglar, här bör jag kunna placera dem, utan att de stjäl nämnvärd plats, men jag kanske måste gå ner något i antal batterier.
Nu till det en mer besvärlig detalj.
Avsäkringen av batterierna.. jag lutar trots allt åt mer konventionella säkringar.. typ flatstift eller liknande.
Frågan är, hur kritiskt är det att avsäkringen sker preciiiis vid batteriet, jämför med någon meter bort där den uppsamlandesamlande busbar:en sitter.
Skulle bli så mkt mer lätt jobbat... om man hade det där..
Tänker att man tar lite "grövre" kabel mellan batteri & säkring, 1.5-2.5mm2, för att på så vis säkerställa att säkringen verkligen är svagaste länken.
Exempel på bus-bar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster